Trafikkulykkessituasjonen i Asker og Bærum

Ulykkesutviklingen i Asker og Bærum

Asker og Bærum Trafikksikkerhetsforening (ABT) har som formål å bidra til et redusert antall trafikkulykker i de to kommunene. Arbeidet i foreningen drives dels gjennom å gjennomgå strekninger som ansees som trafikkfarlige og å gjennomgå trafikkulykker i kommunene.

Denne analysen er basert på trafikkulykker som er registrert av politiet og lagt inn i dataregisteret til Statens vegvesen. I denne analysen er det tatt utgangspunkt i uttrekk fra registeret TRINE. En rekke dokumenter fra Statens vegvesen er benyttet.

Trafikkulykker rapportert til politiet er det beste grunnlaget for slike analyser, til tross for at det er en rekke ulykker som ikke rapporteres. Rapporteringsgraden er størst for ulykker med alvorlig utfall. En regner med at alle ulykker med dødlig utfall rapporteres, mens knapt 3- 40 % av ulykkene med mindre skadeomfang rapporteres. Blant sykkelulykkene regner en med at kun 10 – 20 % rapporteres.

I 2023 var det rapportert inn 62 personskadeulykker i Bærum og 48 i Asker. I Bærum var det ingen som ble drept i trafikken i 2023, mens 7 ble hardt skadd og 65 som ble lettere skadd. Av de hardt skadde var 2 fotgjengere og to motorsyklister og en syklist. Heller ikke i Asker var det personer som ble drept i trafikken i 2023. Derimot ble 5 hardt skadd og 58 lett skadd. Av de hardt skadde i Asker var to fotgjengere, en syklist, en motorsyklist og en på elektrisk sparkesykkel.

De to første tabellene viser utviklingen av trafikkulykker i de to kommunene de siste ti årene.

Den første tabellen viser utviklingen i Bærum kommune

ÅrSum personskade
ulykker
Antall DrepteAntall hardt skaddeAntall lett skadde
20148911694
2015781190
201699112124
20176121262
201897112106
2019770988
2020681769
2021720981
2022590960
2023620765
Sum762794839
Tabell 1: Utviklingen av antall personskadeulykker i 10 år i Bærum

Den andre tabellen viser utviklingen i Asker kommune

ÅrSum personskadeulykkerAntall DrepteAntall hardt skaddeAntall lett skadde
20146521273
20156101660
20165411157
20175221548
2018531372
20196221055
20207611580
2021612765
2022471352
2023480558
Sum5791298620
Tabell 2: Utviklingen av antall personskade ulykker i 10 år i Asker.

De to tabellene viser utviklingen av de politiregistrerte trafikkulykkene med personskade i de to kommunene. Det virker som om det er noe flere alvorlige ulykker i Asker enn i Bærum, men forskjellen er liten. Antall drepte utgjør mindre enn ett dødsfall i gjennomsnitt hvert år, mens det i gjennomsnitt skjer i underkant av 10 ulykker med hardt skadde årlig. Antall med lett personskade synes å være vesentlig høyere i Bærum enn i Asker.

Ulykkenes alvorlighetsgrad beregnes ofte som summen av drepte og hardt skadde dividert på antall personskadeulykker. For Bærum blir da alvorlighetsgraden 0,13 og for Asker 0,19. Her er samlet antall i 10 års perioden brukt. Dette viser at ulykkene i Asker er noe mer alvorlige enn ulykkene i Bærum. Dette kan ha sammenheng med kjørefarten (mer landlige bebyggelse i Asker), fordeling av ulykkestyper og at høy trafikk i Bærum gir flest ulykker av typen med lavere alvorlighet (feltskifte og påkjøring bakfra i lav fart på E18).

Av personskadeulykkene de ti siste årene i Bærum, skjedde 29,9 % på E-vegene, 44,1 % på fylkesveiene, 16,8 % på det kommunale vegnettet og 9,2 % står oppført som private veger/uoppgitt. Tilsvarende tall for Asker er 28,2 %, 54,6 %, 18,5 % og 4,1 %. I Bærum er det 37 km E-veg, 98 km fylkeskommunal veg, 383 km kommunal veg og 314 km privat veg. I Asker er det 43 km E-veg, 167 km fylkeskommunal veg, 394 km kommunal veg og 734 km privat veg. Vegnettet i Asker er således noe lengre enn i Bærum.

På basis av data som ligger inne i Trine – registeret fra SVV, er det laget en sammenstilling av skadde «ubeskyttede» trafikanter i de to kommunene i en tiårs periode.

 DrepteHardt skaddeLett skadde
Fotgjengere336146
Syklister347156
Mopedister0341
Lett Mc0724
Tung Mc32989
Tabell 3: Skadde ubeskyttede trafikanter i Asker og Bærum siste ti år De faktiske tallene vil være en del høyere, siden rapporteringsgraden er lav, og da særlig for sykkelulykkene. Å oppnå en reduksjon av fotgjenger og syklist ulykker vil være en utfordring i begge kommunene.

Ulykker på Europa-vegene

I Bærum har vi to Europaveier, nemlig E18 og E16, i Asker har vi E18 og E134. E18 har minimum 4 felt, E16 har fire felt til Skui og to felt ellers. E134 er tofeltsveg på hele strekningen.  Som tidligere nevnt er E-vegnettet i Bærum 37 km langt og i Asker 43 km langt. I Bærum foregår det arbeid både på E18 (Lysaker – Ramstadsletta) og på E16 på hele tofeltsdelen opp til Sollihøgda.

I tabellen er det laget en sammenstilling av samlet antall ulykker på E-vegene de siste 10 årene.

KommuneDrepteHardt skaddeLett skaddeAntall personskadeulykker
Bærum222300228
Asker420213163
Tabell 4: Utvikling av antall personskadeulykker på E vegene i Bærum og Asker i ti år.

Den beregnede alvorlighetsgraden for ulykkene i Bærum er 0,105 og i Asker 0,147. I gjennomsnitt skjer det årlig 16,3 personskadeulykker i Bærum og 22 per år i Asker. Det er til dels store variasjoner fra år til år, men ingen spesiell tendens over tiårsperioden. Anleggsarbeidene på E18 og E16 de siste årene har ikke gitt spesielt utslag på antall ulykker.

Den neste tabellen viser antall ulykker og ulykkenes alvorlighet fordelt på uhellstyper for de siste fem årene. Tall i parentes gjelde Asker.

UhellstypeDrepteHardt skaddeLett skaddeAntall ulykker
Samme kjøreretning0 (2)3 (4)100 (89)72 (89)
Motsatt kjøreretning0 (1)0 (1)3 (4)2 (4)
I vegkryss0 (0)1 (0)11 (8)10 (8)
Fotgjengere0 (0)0 (0)2 (1)2 (1)
Utforkjøring0 (0)1 (1)17 (12)15 (12)
Annet0 (0)1 (2)3 (5)3 (5)
Tabell 5: Uhellstyper på E veger i Bærum og Asker i fem års perioden

Tabellen viser at hovedproblemet på E-vegene er ulykker ved feltskifte og påkjøring bakfra, dvs samme kjøreretning (66,7 % i Bærum og 74,8% i Asker). Utforkjøringsulykkene utgjorde ca 17 % i Bærum og 10 % i Asker. Det er naturlig nok få fotgjengerulykker på Europavegene, siden den største andelen er firefeltsmotorveger. En motorsyklist ble drept i Bærum og en i Asker.  7 ble hardt skadd i hver av de to kommunene, mens 19 ble lett skadd i Bærum og 17 i Asker

Ulykker på fylkeskommunale veger

Tabellen viser antall personskadeulykker på fylkesvegnettet i de to kommunene de siste ti årene.

KommuneDrepteHardt skaddeLett skaddeAntall personskadeulykker
Bærum242346336
Asker658318316
Tabell 6: Antall personskadeulykker på fylkesveiene i de to kommunene siste ti år.

Den beregnede alvorlighetsgraden for ulykkene på fylkesveger i Bærum er 0,131 og i Asker 0,203. I gjennomsnitt skjer det 33,6 personskadeulykker årlig i Bærum og 31,6 i Asker. Det virker som om antall ulykker er noe lavere de siste fem årene i Bærum. En tilsvarende tendens finnes ikke i materialet fra Asker.

Den neste tabellen viser antall ulykker og ulykkenes alvorlighet fordelt på uhellstyper for de siste fem årene. Tall i parentes gjelder Asker.

UhellstypeDrepteHardt skaddeLett skaddeAntall ulykker
Samme kjøreretning0 (0)2 (1)18 (34)18 (31)
Motsatt kjøreretning0 (2)2 (3)18 (27)15(24)
I vegkryss0 (1)5(8)57 (32)52 (36)
Fotgjengere0 (0)5 (2)33 (14)35 (16)
Utforkjøring0 (0)2 (9)15 (34)17 (43)
Annet0 (0)6 (2)9 (3)15 (5)
Tabell 7: Uhellstyper på fylkesvegnettet i de to kommunene de siste fem årene.

Tabellen viser at hovedproblemet på fylkesvegnettet er litt ulikt mellom de to kommunene. I Bærum skjer 42,6 % ulykker i veikryss og 28,7 % er fotgjengerulykker. I Asker derimot er det 27,7 % utforkjøringsulykker, 23,2 % fotgjengerulykker, 20 % skjer mellom kjøretøy i samme kjøreretning og 20 % er møteulykker. Det er ikke registrert drepte fotgjengere i femårsperioden. I Bærum var det en motorsyklist som ble drept i perioden, 7 som ble hardt skadde og 34 som ble lett skadd. Tilsvarende tall i Asker var 0 drepte, 11 hardt skadde og 35 med lettere skade.

Ulykker på kommunale veger

Tabellen viser antall personskadeulykker på det kommunale vegnettet de siste 10 årene i kommunene.

KommuneDrepteHardt skaddeLett skaddeAntall personskadeulykker
Bærum322119128
Asker1136976
Tabell 8: Antall personskadeulykker på det kommunale veinettet i tiårsperioden

Den beregnede alvorlighetsgraden av ulykkene på de kommunale vegene er 0,195 i Bærum og 0,184 i Asker. I gjennomsnitt skjer det 12,8 personskadeulykker årlig på de kommunale vegene i Bærum og 7,5 i Asker. Selv om det er til dels store forskjeller fra år til år er det ingen spesielle tendenser.

Den neste tabellen viser antall ulykker og ulykkenes alvorlighet fordelt på uhellstyper for de siste fem årene. Tall i parentes gjelder Asker.

UhellstypeDrepteHardt skaddeLett skaddeAntall ulykker
Samme kjøreretning0 (0)0 0)4 (2)4 (2)
Motsatt kjøreretning0 (0)1 (1)10 (6)7 (6)
I vegkryss0 (0)2 (0)17 (9)18 (8)
Fotgjengere0 (0)4 (3)19 (11)23(13)
Utforkjøring1 (0)3 (1)10 (5)10 (5)
Annet0 (0)1 (0)6  (8)7 (8)
Tabell 9: Uhellstyper på det kommunale vegnettet i de to kommunene siste 5 år.

Tabellen viser at hovedproblemet i de to kommunene er fotgjengerulykker og ulykker i vegkryss. Det er ikke registrert motorsykkelulykker med drepte eller hardt skadde de siste fem årene. I Bærum er 7 motorsyklister lettere skadde og i Asker 5

Oppsummering og anbefalinger

Stortinget har vedtatt at trafikksikkerhetsarbeidet i Norge skal baseres på «Nullvisjonen», dvs at formålet skal være å hindre at personer blir drept eller hardt skadd i vegtrafikken. På landsbasis betyr dette at hovedoppgaven blir å redusere antall møteulykker, utforkjøringsulykker og ulykker der fotgjengere/syklister blir drept eller hardt skadd. Møteulykker er et hovedproblem på riks- og europavegnettet, utforkjøringsulykker er et hovedproblem på fylkesvegnettet og gang- og sykkelulykker på det kommunale vegnettet. Når vi arbeider på kommunenivå kan prioriteringene måtte bli litt annerledes, som denne analysen viser.

Gjennomgangen er basert på data om politiregistrerte trafikkulykker i kommunene Bærum og Asker, som ligger inn i Statens vegvesens register «Trine». Oversiktene er dels basert på data innhentet fra kontakt i SVV og dels ved egen utkjøring fra registeret.

Siden det er Europaveger i kommunene og at disse er meget spesielle i landsmålestokk, vil fordeling av ulykkestyper skille seg merkbart fra landsgjennomsnittet. Vegene har stort sett minst fire felt og meget høy trafikk. I de siste årene forulykker i gjennomsnitt 0,6 personer hvert år, mens ca 3,5 blir hardt skadd. Hovedproblemet i ulykkesarbeidet er å redusere antall ulykker ved påkjøring bakfra eller ved feltskifte. Dette er ulykker med relativt lav skadegrad. Slik reguleringen er i dag må slike ulykker forventes å øke, dersom ikke tiltak gjennomføres. Dette er en oppgave Statens vegvesen må prioritere.

På fylkesvegnettet er bildet ikke så enkelt. I gjennomsnitt drepes 0,8 personer årlig, mens 10 blir hardt skadd. I Bærum er hovedproblemet ulykker i vegkryss og fotgjengerulykker. I Asker er hovedproblemet utforkjøringsulykker og ulykker i vegkryss. Det skjer også et stort antall møteulykker. Problemet på fylkesvegene er således mer sammensatt.

På det kommunale vegnettet drepes i gjennomsnitt 0,4 personer årlig, mens 3,5 blir hardt skadd.  Hovedproblemet er her ulykker i vegkryss og der fotgjengere blir skadd.

Mens Statens vegvesen har helt spesielle utfordringer i ulykkesarbeidet, har fylket og kommunene mer sammenfallende utfordringer. Antall drepte i trafikken er lavt, så utfordringene blir å redusere ulykker med hardt skadde og lett skadde.

På Europavegene er hovedproblemet ulykker ved feltskifte og påkjøring bakfra. Med økte antall timer med køkjøring vil dette antallet kunne øke i de nærmeste årene.

I Bærum har fylkeskommunen og kommunen utfordringer med ulykker i vegkryss og fotgjengerulykker. I Asker, som er mer spredtbygd, er det utover disse to ulykkestypene også problem med utforkjøringsulykker. Et av de store problemene i trafikksikkerhetsarbeidet er den meget lave rapporteringsgraden på sykkelulykker. Dette fører helt klart til at tiltak mot slike ulykker blir underprioritert. I regi av fylke/kommune bør det gjøres en innsats for å bedre kunnskapsgrunnlaget om slike ulykker.


Asker og Bærum Trafikksikkerhetsforening

v/Finn Harald Amundsen

22.07.2024